Een dag met projectmanager Chris
Precies een jaar geleden startte Chris met zijn nieuwe uitdaging als projectmanager bij Biemond & Hoekman. Een jaar waarin hij veel mensen heeft leren kennen en het aanspreekpunt werd van lopende projecten. Hoe zag een dag van Chris er afgelopen jaar nou uit? Dit interview geeft een mooi kijkje achter de schermen.
Chris, kan je ons eens vertellen hoe de start van een normale dag voor jou eruit ziet?
Mijn werkdag start ik thuis of op kantoor, ik vind het fijn dat deze afwisseling mogelijk is. Op kantoor begin ik samen met collega’s gezellig met een bakje koffie voordat we in de mailbox en in WhastApp duiken.
De meeste informatie haal ik uit de appgroepen. Hier staan namelijk berichten in over lopende diensten, projecten en berichten van de zorgprofessionals. Prioriteit aan het begin van de dag is om na te gaan of alle diensten goed verlopen, anders dient het direct met de planning afgestemd te worden.
Verder houd ik mij vooral bezig met de inhoud van projecten. Dus bijvoorbeeld als een zorgprofessional tegen een probleem aanloopt op de groep, dan bespreken ze dit met mij. Ik begeleid de zorgprofessional en bemiddel waar nodig. De zorgprofessional moet zich volledig kunnen richten op de zorg van de cliënt. Alle zaken daaromheen of problemen die worden door mij en mijn collega’s opgelost.
Is de zorgprofessional ontzorgen dan voor jou het belangrijkst?
Voor mij is het belangrijkst, dat de client goede ondersteuning en zorg krijgt. Het mooie van het werken bij Biemond & Hoekman is dat er vanuit deze visie gewerkt wordt. Alle beslissingen en keuzes worden gemaakt op basis van de visie. Daarbij werken we vanuit drie belangen; Belangen van de opdrachtgever, die hebben bepaalde wensen waaraan wij moeten voldoen. Bij zorgprofessional is het van belang dat we ze een opdracht geven die bij hen past. Als Biemond & Hoekman hebben we het belang de kwaliteit te leveren die wij nastreven.
Ik vind het belangrijk om de kwaliteit te blijven monitoren. Dit vereist wel dat ik actief moet monitoren en niet alleen maar probleem oplossend te werk moet gaan. Dit doe ik door bijvoorbeeld even de zorgprofessional een berichtje te sturen waar eerder wat problemen waren om zo preventief eventuele nieuwe problemen te tackelen.
Maar dit doe ik niet alleen. Tijdens wekelijkse afstemmingsmomenten met collega’s overleggen we per project de gang van zaken. Doordat de lijntjes kort zijn op kantoor, kunnen we snel schakelen en adequaat reageren.
Naast urgente zaken houd ik mij bezig met het houden van intakes met zorgprofessionals en met het bezoeken van opdrachtgevers. Dit doe ik samen met Elco, waarbij we onderling een verdeling hebben gemaakt van de taken zodat die ook de aandacht krijgen die het verdient.
Hoe zag zo een afspraak met een opdrachtgever er afgelopen jaar uit?
De opdrachtgevers zijn de zorglocaties waar onze zorgprofessionals worden ingezet. Met deze zorglocaties heb ik regelmatig contact en kom ik graag even langs voor een bakje koffie. Zo zien en spreken we elkaar over lopende projecten op de zorglocaties of eventuele nieuwe projecten.
Binnen de zorglocaties zijn vooral de managers mijn aanspreekpunt. Maar informeel zijn het ook de medewerkers van de groep zelf, bijvoorbeeld de groepsbegeleiders. Zij staan op de werkvloer dus daar hoor ik graag van hoe het gaat in de begeleiding van de cliënten.
Je had het eerder al over het contact met de zorgprofessional, hoe verloopt dat met hen?
Ik probeer een aanspreekpunt voor hen te zijn. Ze kunnen mij bellen, appen, mailen, ik probeer zo makkelijk mogelijk bereikbaar te zijn. Ik heb de afgelopen periode ook feedback gekregen van opdrachtgevers en zorgprofessionals, waar de zorgprofessionals aangaven dat vooral het persoonlijke contact wordt gewaardeerd.
Ze geven aan dat het persoonlijk contact aantoont dat we als Biemond & Hoekman betrokken zijn op de persoon. Dat ze zich geen nummer voelen in een organisatie maar als een gewaardeerde kracht. Dit wordt ook genoemd als de reden dat mensen voor ons willen werken. In dezelfde lijn geven de opdrachtgevers aan dat ze blij zijn met de kwaliteit die geleverd wordt. Er worden competente zorgprofessionals geleverd, goede krachten die het team kunnen ondersteunen.
Dit was wel mooie feedback om van beide partijen te ontvangen en toont ook de kwaliteit waar we als Biemond & Hoekman naar streven.
Dit klinkt zeker als feedback waar je als bedrijf echt trots op kan zijn. Waar was je afgelopen jaar nou persoonlijk het trotst op, of wat was voor jou nou een hoogtepunt?
Het zit hem voor mij al in de kleine dingen. Bijvoorbeeld wanneer ik urgente zaken goed heb weten af te ronden, met een oplossing of door een alternatief te hebben bedacht. Dan zijn de opdrachtgevers blij, zorgprofessionals blij en dat maakt voor mij de dag echt compleet.
Je hebt het nu al meerdere keren over het team, maar zou je wat meer over het team kunnen vertellen? Hoe belangrijk is het team?
Wij putten veel uit ervaring uit ons team. Elco, Erik en ik zitten al zo lang in het vak dat we vaak snel en gericht kunnen werken. Maar ook het planning team, zij zijn klantvriendelijk en enorm kundig en inventief op het gebied van plannen en hebben echt een hart voor de zaak. Kortom, het team is ontzettend belangrijk voor de kwaliteit van Biemond & Hoekman.
De stemming op kantoor is goed en dat vindt ik prettig. Het is hard werken, maar er is ook ruimte voor persoonlijke zaken en grapjes. Of de ontspanning wordt tussendoor gezocht met een potje darten.
Verder worden er door Biemond & Hoekman leuke activiteiten georganiseerd. Zo zijn er teamuitjes en hadden we vorige week nog een leuk evenement. Vanuit een skihut op het parkeerterrein op kantoor hebben we aan zorgprofessional kerstgeschenken uitgedeeld onder het genot van een drankje en hapje. Een gezellige middag wat Biemond & Hoekman typeert.